Formandens beretning generalforsamling 2023

2023-08-15

Kære medlemmer af Champagnekoret

Det er med stor glæde og stolthed, at jeg præsenterer årsberetningen for det forgangne år. Et år, der på mange måder har været helt særligt- ikke på grund af udfordringer og begræns­ninger, men snarere på grund af et ubesværet år med harmoni og vækst.

Vi har haft den privilegerede mulighed at samles uden afbrydelser eller restriktioner, og det har tilladt os at dykke helt ned i sangglæden og fællesskabet, der så fint definerer Champagnekoret. Det er et år, der kan beskrives som dejligt normalt- en tilstand, vi i den grad har lært at værdsætte.

Vores kor fortsætter med at blomstre, og det er med stolthed, at jeg kan meddele, at vi har haft en rekordsæson med hele 70 kormedlemmer. Denne vækst er et bevis på vores fælles­skab og vores unikke evne til at skabe en atmosfære, hvor alle føler sig velkomne og værd­satte.

Vores dygtige korleder, Morten, har endnu engang vist sin enestående evne til at lede os med en kærlig, fast hånd, engagement og faglig kunnen. Han har formået at samle os, styrke vores sangstemmer og udvikle vores musikalske færdigheder. Mortens dedikation er en af de største grundsten i vores succes som kor.

I året, der er gået, har vi fået fine oplevelser, som vi kan tage med os. Vi lagde hårdt ud med jule­sangene i efteråret, og det resulterede i hele tre virkelig vellykkede julekoncerter. Én i Sorø by, da juletræet blev tændt, en koncert med fællessang i LOF regi og så vores egen juleafslutning med koncert, som faktisk blev et større tilløbsstykke, end vi havde forventet.

I januar afholdte vi vores korworkshop med fokus på noget så vigtigt som vejrtrækning, stem­meøvelser, bevægelse, masser af sang - og ikke mindst hyggeligt samvær.

Den 28.januar deltog vi i Kyndelmisse Lysfest, hvor vi optrådte for fuld skrue- og fuld kantine i Skjalm Hvide på Akademigrunden.

I marts deltog Champagnekoret traditionen tro i årets kortræf i Sorø klosterkirke. Ingen tvivl om, at vi har rykket os - og er blevet meget mere selvsikre på en scene. Vi tog rollen som "klassens frække dreng" og gav en koncert uden noder, klappende publikum igangsat af Morten - og med en charme og sangglæde, der rakte helt ned til de bagerste bænkerækker.

Den 10.juni havde vi inviteret os selv med som eneste kor til Maratonsang på Sorøs Grønne Scene. En hel time fik vi med korsang og fællessange med publikum. Det lignede en succes, for der var ikke en eneste ledig stol - og masser af sangglade og klappende publikummer.

Når vi synger sammen, mærker vi en overvældende god energi. Vores fællesskab har nået nye højder, og det blev smukt illustreret ved årets sommerafslutning, der blev arrangeret af Else og Kristine. En aften, der var fyldt med god mad og virkelig god Champagnekor-stemning.

Igen i år er vi blevet tilgodeset af Egholtfonden. I år søgte vi midler til at købe vores eget klaver, som skal bruges, når vi er ude til koncerter. Vi fik 6.000 gode, danske kroner, så nu mangler vi bare at få valgt et lækkert klaver.

I det kommende år ser vi frem til endnu flere givende tirsdage. Vi glæder os også til koncerter, hvor vi kan dele vores passion med vores nærmeste og skabe øjeblikke, der forankrer sig i både publikums og vores egne hjerter. Workshops vil fortsætte med at udvide vores horisonter og dygtiggøre os som sangere.

Lad os fortsætte med at fejre det, der gør Champagnekoret så specielt - vores fællesskab, og den sangglæde, vi deler hver eneste gang, vi træder ind i vores musikalske Multisal.

Lad os skabe endnu et år fyldt med alt det, vi er her for.

I år vil jeg bare sige et stort TAK til alle jer- medlemmer, bestyrelse, Morten, kagelisteførere, klaver-slæbere, klaver-udlånere, stoleopsættere, listeførere, nøgleholdere, lånemappe-kaptajner, kopi-løjtnanter, hjemmeside-direktør ,sommerfestværtinder og "brystpynt-damerne".

Ja, bare TAK til ALLE for jeres dedikation, passion og evne til at skabe den gode stemning. Sammen er vi Champagnekoret, og sammen fortsætter vi med at skabe magi gennem sangen. Glade toner og varme hilsner,

Tina Nisted Ekstrøm forperson, Champagnekoret